Wist jij dat je ongeveer één minuut hebt om bij een eerste kennismaking een goede indruk op iemand te maken? Je kleding, de manier waarop je een hand geeft, of je oogcontact maakt en hoe je gaat zitten zijn allemaal mede bepalend voor het beeld dat een ander van jou heeft. In dit artikel geven we je tips om meteen in de eerste minuut de beste versie van jezelf te laten zien.
TIP 1: KIES DE JUISTE OUTFIT
Wat dat is verschilt per persoon én per baan. Bij een advocatenkantoor kleed je je nu eenmaal anders dan bij een bedrijf dat verpakkingsmaterialen maakt.
Toch kies je altijd voor nette kleding. Dat wil zeggen: geen vlekken, geen scheuren, geen shirts met een heftige opdruk en als je besluit sneakers aan te doen, zorg dan dat ze schoon en neutraal van kleur zijn. Doe rustig aan met parfum/aftershave en het aantal sieraden dat je draagt.
Verder is het belangrijk dat je wel iets kiest dat bij jou past. Dat al een klein beetje laat zien wie jij bent.
TIP 2: GEEF EEN ÉCHTE HAND EN MAAK OOGCONTACT WANNEER JE BINNENKOMT
De deur gaat open en je mag naar binnen. Adem nog even diep uit en ga. Geef je gesprekspartner een krachtige hand. Dat betekent niet dat je moet knijpen maar wel de hand van de ander écht vastpakt. Als dit vanwege coronamaatregelen niet mag, knik je de ander vriendelijk toe. Tijdens de begroeting heb je oogcontact met de ander en luister je goed wanneer de ander zich voorstelt. Daarna stel je jezelf voor en bedank je de ander voor de mogelijkheid op gesprek te komen.
TIP 3: LET OP JE ZITHOUDING
Wanneer je gaat zitten kan het zijn dat je door de zenuwen helemaal in een gesloten houding gaat zitten: benen over elkaar, armen over elkaar, schouders naar voren en kin naar beneden. Hierdoor kom je echter nogal onbenaderbaar over. Dus: ga rechtop zitten, laat je schouders ontspannen en leg je handen rustig op je schoot of op de armleuningen van de stoel. Je benen kun je wel over elkaar slaan als je dat prettig vindt.
TIP 4: LUISTER EN TOON INTERESSE
Tijdens het gesprek zal de ander je waarschijnlijk een aantal vragen stellen, maar je ook een en ander vertellen over het bedrijf en de functie. Luister hier goed naar en toon oprecht interesse. Het is helemaal goed als je thuis al even de website van het bedrijf hebt bekeken en kan laten merken dat je je al een beetje hebt verdiept in het bedrijf.
TIP 5: BLIJF KALM, DENK NA EN WEES EERLIJK
Als je zenuwachtig bent kun je dichtslaan of juist enorm veel gaan praten. Door kalm te blijven, je spieren te ontspannen en op je ademhaling te letten kun je jezelf weer een beetje onder controle krijgen. Krijg je een vraag waar je niet direct het antwoord op weet? Geen paniek, dat is helemaal niet erg. Zeg gewoon: Goh, daar moet ik even over nadenken. Of wees eerlijk en zeg: Dat weet ik niet. Liegen om beter over te komen is écht niet handig. De kans dat je je daar later op klem praat is groot en dat is natuurlijk zonde.
BONUSTIP: PROBEER TE GENIETEN!
Een sollicitatiegesprek is een geweldige kans op een nieuwe baan, een nieuwe toekomst en nieuwe avonturen. Vergeet niet dat het al een compliment is dat je bent uitgenodigd. Ze hebben al interesse in jou! Dus ontspan en geniet van het gesprek.